Wat mankeert er aan mijn defecte laserprinter? 5 stappen om daar achter te komen.

De juiste Kennis

Iedereen die met regelmaat een laserprinter gebruikt, weet ook dat er soms storingen optreden, die niet zonder de juiste kennis zijn op te lossen.
Op deze pagina ga ik je uitleggen hoe je bepaalde defecten kunt herkennen, hoe deze op te lossen wanneer ze niet zo ernstig zijn dat er een monteur nodig is, en...hoe je sommige kunt voorkomen. 
Opmerking...deze uitleg is niet van toepassing op inktjet printers en Office jets.

  1. Lelijke kleuren, vlekken en strepen

Dit is iets wat wij zeer regematig tegenkomen bij alle merken kleuren laser printers. De afdrukken zijn niet om aan te zien en men is vaak geneigd te denken dat de printer dan wel helemaal kapot zal zijn.
Niets is echter minder waar. Deze fouten worden zelden veroorzaakt door een defect in de printer, maar door één of meerdere toner cartridges. Raak dus niet in paniek maar bedenk het volgende :
  • Vanaf wanneer treden deze problemen op? Misschien zijn recentelijk toners vervangen?
  • Is bijvoorbeel de cyaan toner vervangen en heeft u nu allemaal blauwe vlekken of strepen, dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. Vervang nogmaals de Cyaan toner en kijk naar het effect.
  • De toners die zijn vervangen zijn misschien van slechte kwaliteit. Er zijn zeer veel after market toners ( niet origineel) in omloop die zo slecht zijn dat de printer er zelfs op vast kan lopen. Goedkoop is dan echt duurkoop...
  • Draai een diagnose pagina uit. Bijna alle laserprinters hebben de mogelijkheid om via het menu (OP de printer) een test of diagnose pagina af te drukken. dit bestaat vaak uit enkele pagina's met gekleurde blokken en lijnen waaruit precies op te maken valt welke toner er wel of niet goed is.

diagnose pagina HP laserprinter

Dit is een testpagina die helemaal correct is. Aan de linkerkant ziet u de blokjes met basiskleuren per toner, Cyaan, Magenta, Geel en zwart.
Aan de rechterkant de blokken met mengkleuren.
Onderop weer de vier basis kleuren. Deze moeten, net als de blokjes over de gehele breedte egaal en structureel van kleur zijn.
Als in bijvoorbeel de rode balk (magenta) witte streepjes zitten of hij wordt aan één kant steeds waziger, dan is de magenta toner niet goed. Is de afdruk zoals hiernaast maar verschijnen er ook zwarte strepen waar ze niet horen, dan moet de zwarte toner vervangen worden. Geldt uiteraard ook voor de overige kleuren. 
Verdenkt u één van de toners? Haal hem eruit en kijk naar de behuizing.
Is er sprake van lekkage? Er zit vaak een groene rol in, de drum genaamd. Deze hoort over de gehele breedte mooi egaal van kleur te zijn en absoluut zonder strepen. Alleen aan de uiteinden zit meestal wel wat poeder maar dat is normaal.
Ziet u strepen op de drum? Vervang direct deze toner. Probeer hem niet te reinigen, dat is namelijk niet mogelijk want u beschadigd de drum dan nog verder én kunt u hem niet meer retourneren voor garantie.

 



   

 

 

2. Lawaai, ratelen, kreunende geluiden


Alle printers maken geluid wanneer ze afdrukken, daaraan is niet te ontkomen, de één helaas meer dan de andere.
Maar het loopt soms wel echt de spuigaten uit..
Want wat te doen als de printer :
  • Kreunende  of piepende geluiden maakt

    Haal alle toners eruit en doe de klep weer dicht. De printer gaat dan initialiseren en laat alle motoren draaien. Als het aan te toner(s) lag, is het geluid nu weg. Als het om een kleurenprinter gaat kun je één voor één de toners eruit halen tot je bij degene komt die de herrie veroorzaakt. Ook hier geldt weer dat dit probleem bijna altijd veroorzaakt wordt door toner cartridges van slechte kwaliteit.
  • Ratelende geluiden. 

    Dit kan duiden op een toner die niet goed is gepositioneerd. Haal ze eruit en doe ze er weer in. Als dat het niet oplost kan het ook aan de aandrijving van de fuser liggen. Er zijn diverse modellen van HP waarbij de fuser gemakkelijk door de klant vervangen kan worden. Misschien is recentelijk de fuser vervangen? Ook hier weer...haal eruit en zet hem er weer in, zorg dat hij goed op zijn plaats klikt !! Blijft het geluid? Dan is er mischien schade aan tandwielen zoals bij deze printer :
  • versleten swing plate gear, maakt lawaai, zwart poeder bij het tandwiel

Dit kan helaas niet door uzelf opgelost worden.
U ziet hier de fuser aandrijving uit de HP 4200, 4250, 4300, 4350 serie.
Het poeder wat er ligt zijn de fijngemalen resten van het zwarte tandwiel en het tandwiel op de fuser. Om dit weer werkend te krijgen is er een fikse onderhoudsbeurt nodig.





    
     

3. ADF problemen


Als u in het bezit bent van een multifunctional (MFP) dan zult u regelmatig gebruik maken van de ADF oftewel de document feeder.
Daar legt u een stapeltje documenten op en de printer scant of kopieërt ze één voor één.
Tenminste...dat is de bedoeling.
Hier volgen de problemen die wij veelvuldig zien :
  • Pakt teveel papier tegelijk.


    Dan kan het zijn dat de rollers van de adf versleten zijn, maar vaak zijn ze gewoon vervuild. Daar waar het te kopieëren papier in verdwijnt zit meestal een klep die open kan. Reinig alle rubberen rolletjes die u ziet met een doek die vochtig is gemaakt met glassex of iets dergelijks. Gebruik geen agressieve middelen en spuit niets in de mechanica!

  • Het papier trekt helemaal scheef en loopt vast. 


    Ken je dat?  Het betekent dat er een obstakel in de papier doorvoer zit. Vaak is dat een nietje of een clip dat op een vorig document heeft gezeten. Sla de klep omhoog zodat u de glasplaat ziet en zoek het gleufje waar het papier uit de ADF zou moeten komen. Steek van onderaf een oude bankpas erin en duw deze naar boven aan de kant waar het papier verkreukelt. Wedden dat er aan de boven kant een nietje uitkomt? Ga overigens NOOIT met metalen voorwerpen in de papierbaan peuteren. Je maakt dan krassen en beschadigingen waar daarna het papier weer op vastloopt. En dan kan er een nieuwe ADF unit op...
  • Er verschijnen verticale strepen op kopieën/scans via de ADF, niet op de glasplaat.

    Vaak zit naast die grote glasplaat nog een kleinere smalle glasplaat. Daar worden de documenten gescand via de ADF. Als daar ook maar een klein stipje vuil op zit wordt dat een keurige streep op de kopieën. In ons blog vindt je een voorbeeld.  Maak het glaasje grondig schoon en weg zijn de strepen.

     
      4. Papier problemen

Vooral met het papier kan van alles aan de hand zijn. "Hoezo, papier is toch papier", hoor ik je denken.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn niet voor niets grote prijsverschillen. De goedkoopste soorten lopen vaker vast, en hebben al in de verpakking veel papierstof bij zich, wat later de printer vervuilt. Een lijstje...
  • Papier komt gekruld uit de printer. 

    Dat wordt veroorzaakt door...vocht. Vooral als de vochtigheidsgraad door regenachtig weer hoog is trekt het vocht in het papier. Wanneer dat door de fuser in de printer wordt gevoerd, wordt het papier daar opgewarmd tot 180 graden Celsius! Sommige klanten riepen ons in paniek bij hun printer omdat er "rook" uitkwam, maar dat bleek stoom te zijn. Immers, door die hoge temperatuur verdampt het vocht heel snel uit het papier en vormt waterdamp. Maar ook het papier krult daardoor om, en kan vastlopen. Oplossing? Probeer het papier op een zo droog mogelijke plek te bewaren. Of zet de airco aan indien aanwezig, die haalt vocht uit de lucht.
  • Full color afdrukken lopen vast.

     Een gewoon printje met alleen tekst en een klein plaatje zijn geen probleem, maar een foto die het hele A4-tje beslaat zorgt nogal eens voor problemen. Dat komt omdat er zeer veel toner aanwezig is op het papier bij een full color afdruk. Het vastlopen gebeurt dan ook meestal in de fuser. Die smelt de toner in het papier en tijdens dat proces is die toner dus heel even vloeibaar. Vergelijk dat een met een A4-tje dat nat is, dat heeft alle stevigheid verloren en kreukelt of scheurt makkelijk. Zo'n afdruk zit meestal als een harmonica opgevouwen achterin de fuser.  Oplossing : Gebruik voor full color afdrukken zwaar papier, het liefst boven de 100gram i.p.v. de standaard 80gram. Dit komt vooral bij de HP CM6030 - CM6040 - CM6049 voor.
  • Stukken van tekst en foto's laten los en verschijnen verderop op de afdruk.

    In zo'n geval is er grote kans dat een totaal verkeerde papiersoort in de printer is gebruikt. Dat papier is dan te glad om de toner goed op te laten hechten.  Bijvoorbeeld ; Men denkt soms dat fotopapier ook in een color laserprinter kan worden gebruikt. Niet dus. Eigenlijk bestaat er geen fotopapier voor laserprinters. Er is wel papier dat dit enigzins benadert, dit is vaak wat gladder dan gewoon papier. Gebruikt je we het juiste papier en gebeurt bovenstaand toch? Dan zitten er hoogstwaarschijnlijk beschadigingen op de fuser en dient deze te worden vervangen.

  • Afdrukken komen scheef op het papier. 

    Dat is een kwestie van het papier op de juiste manier in de papierlade plaatsen. Vaak zitten er in de lade groene of blauwe handeltjes om de lade af te stellen. Zorg dat deze op het juiste formaat staan (A4) en dat het papier niet zijdelings kan bewegen.     


    5. En als laatste...Onderhoud

    Er zijn aardig wat printers in omloop die worden neergezet, en vervolgens jaar in jaar uit printen, zonder dat iemand zich afvraagt of dat ding ook wel eens onderhoud nodig heeft.. Totdat er problemen rijzen. Een aantal van de hierboven beschreven problemen hadden voorkomen kunnen worden door zo af en toe eens iemand de printer te laten reinigen en versleten onderdelen te vervangen. Regulier onderhoud dus, net zoals bij jouw auto. Die stopt er ook mee als je niet af en toe de olie ververst.

  • Er verschijnen vage herhalingen van eerdere afdrukken.

    Wij noemen dit effect ook ghosting. Het komt doordat de fuser is versleten. De gladde teflon laag is dof geworden, zodat daar resten toner blijven vastplakken die bij iedere volgende omwenteling opnieuw worden afgedrukt. De enige remedie : de fuser vervangen. Als het ghosting effect niet te erg is kun je nog proberen een aantal keren via het menu op de printer de reinigings procedure te starten. De fuser wordt dan extra warm gemaakt en een afdruk wordt er langzaam doorgevoerd, zodat de tonerresten van de fuser op het papier terechtkomen. De fuser met de hand reinigen is zinloos. Geen enkel reinigings middel krijgt de rest van de fuserfilm af, én je beschadigd de rol nog erger dan hij al was..

  • Papier komt verkreukeld uit de printer. 

    Kreukels in de lengterichting duiden erop dat de fuser rollers niet meer recht tegenover elkaar staan. Het papier dat er doorheen wordt gevoerd wil dan opzij weglopen en verkreukelt. Dit komt omdat de lagers van de fuser rollen versleten zijn.
    Ook hier weer : fuser moet worden vervangen.

  • Printer pakt geen papier meer op uit de laden en voert het niet door.

    Hier komt het kopje "onderhoud" weer om de hoek kijken. Na een fiks aantal afdrukken te hebben gemaakt, meestal zo rond de 60.000, krijgt de laserprinter moeite met het oppakken van papier uit de laden. Soms kun je het nog een beetje oprekken door ook die rolletjes te reinigen met een vochtige doek, maar uiteindelijk moeten deze feeder rollers of pick-up rollers gewoon vervangen worden. Ga ze niet opschuren want dat werkt niet. Als de fuser in de printer nog goed is hoeft er vaak alleen een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd te worden. En die is een stuk goedkoper dan een nieuwe printer!


Dat was het..Had je er wat aan? Laat het ons even weten!


Ik hoop echt dat je iets aan de informatie op deze pagina hebt gehad, en misschien heeft het je geholpen zélf een storing op te lossen waar anders een monteur voor langs had moeten komen.
Wij vinden het ook leuk als je even FEEDBACK geeft, hiermee help je ook weer anderen.

En wij?

Natuurlijk is het ook de bedoeling van ons bedrijf om geld te verdienen, de schoorsteen moet ook bij ons roken, zoals dat heet.
Maar dat hoeft niet ten koste van alles. Het is letterlijk nogal lullig als er bijvoorbeeld naar Amsterdam gereden moet worden, waarvoor voorrijkosten en een half uur berekenend  wordt om alleen te kunnen vertellen dat de printer met een nieuwe toner het weer prima doet...
Dat had die klant zelf ook gekund, als hij of zij hier de kennis voor had. En dat is nu precies waar deze pagina voor is gemaakt.
Als een beetje extra service naar jou, de klant.

Natuurlijk mag je altijd bellen of mailen als je er echt niet uikomt. En een afspraak voor een monteur is ook zo gemaakt.
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait in uw browser. Door hiermee akkoord te gaan geeft u aan dat u hiermee instemt.
Privacy policy Ik ga akkoord Nee